Niemand – maar dan ook werkelijk niemand – had ooit verwacht dat de allereerste betaalbare & volledig elektrische auto door de Amerikaanse autofabrikant General Motors (GM) gelanceerd zou worden. Toch wist deze bijna archaïsche multinational ondanks recente faillissementen met de ontwikkeling van deze Chevrolet Bolt weer alle aandacht van de wereld op zich te vestigen. Deze Chevy doet zijn naam nu al eer aan, ‘bolt from the blue’, als een schokkende verrassing.
We wisten al een poos dat het uit 1911 stammende GM interessante tijden doormaakt. Na het faillissement –waarbij onder andere Saab en Pontiac werden geofferd – en de verkoop van wat armen en benen om het vege lijf te behouden, dacht ik dat het klaar was; einde oefening. Maar met een noodpakket van de regering van de V.S. én hier en daar wat geleend geld en subsidies richtte GM zich op de ‘auto van de toekomst’.
Vijf ‘die hards’ geloofden in hun elektrische droom
Slechts vijf die hards binnen het bedrijf, ook nog van de ‘oily bits’, hadden hun pijlen gericht op de ontwikkeling van een betaalbare en geheel elektrische auto. In de jaren negentig hadden ze al een poging daartoe gedaan, maar meer dan een enorme nikkelcadmium batterij op wielen was het niet. Het plan verdween in een stoffige la en jarenlang bleef het daar. Maar die vijf knappe koppen geloofden in hun elektrische droom en kregen het toch maar mooi voor elkaar. En dat is knap, want je hebt er een heel innovatiegerichte blik voor nodig. Ze hadden de wil én waren succesvol én hadden blijkbaar de juiste timing…
CO2-uitstoot vermindert drastisch
Tesla, marktleider in het EV-landschap, moét dus wel even opgekeken hebben toen GM de Chevrolet Bolt lanceerde met de sterke tagline: All electric. All efficient. All aboard. Die laatste twee woorden klinken niet alleen uitnodigend voor het grotere publiek, maar zijn ook realiseerbaar. Want met zijn aanschafprijs van 30.000 dollar en een actieradius van zo’n 320 kilometer lijkt dit dé elektrische auto van het jaar te worden. En aangezien ‘snelladen’ bij deze Chevy inbegrepen is, lijkt de Bolt de hoogste ogen te gooien. En bovendien: geen enkele stress meer met inparkeren, want elke bestuurder kan de Bolt na het uitstappen het commando geven zichzelf te parkeren. Daarnaast dient de smartphone van de eigenaar als autosleutel.
Kortom; als ik toe was aan een nieuwe auto, zou ik deze volledig elektrische wagen metéén kopen. Want naast de commercieel gezonde propositie, doet iedereen die dit product koopt, de wereld een groot plezier. De CO2- uitstoot vermindert drastisch als iedereen in zo’n EV gaat toeren.
Toekomstbestendige technologiecultuur
Misschien denk je nu: Leuk hoor, Randall, jouw enthousiaste verhaal, maar… all that fuss about a car? Ja, omdat een bedrijf als GM hiermee laat zien dat het zich los heeft weten te maken van de oude spoken uit het verleden; de oliebaronnen en – sjeiks beteuterd achter zich laat en afscheid heeft weten te nemen van zijn oude industriële paradigma’s. Het bewijst dat iedere organisatie de kans heeft om op een goede manier om te gaan met vernieuwingen en daarmee de kans om relevant te blijven kan pakken; een toekomstbestendige technologiecultuur! Als GM het al kan…
Wat vind jij?
Heb jij al een toekomstbestendige technologiecultuur voor jouw organisatie/bedrijf? Of wil jij wat kwijt over dit blog? Laat jouw reactie dan hieronder achter!
[apss_share]
Verrassend en zeker voor GM, als oud bolwerk in de auto industrie, een eye-catcher. Hiermee blijkt maar dat ook “oude” gevestigde ondernemingen, mits bereid, te luisteren naar wensen van het publiek, te innoveren maar ook te investeren ook in deze eeuw te overleven en marktleider kunnen worden…. soms moeten die oude schoenen echt weg !!
Als rechtgeaard boomknuffelend guttmensch juich ik deze stap van GM natuurlijk helemaal toe! Maar tegelijk kan ik een gevoel van ‘het mocht eens tijd worden’ niet onderdrukken. Echt vooruitstrevend en innovatief vind ik GM niet. Zoals je zelf schrijft, is de keuze voor ontwikkeling van deze auto eigenlijk ‘de laatste kans’. Erop of eronder. Maar ik moet toegeven: ik weet niet heel veel van auto’s.
Je schrijft dat je deze auto meteen zou aanschaffen, maar ik zou zelf toch liever kiezen voor Toyota. Om de simpele reden dat dát bedrijf met Electrisch/Hybride op de markt kwam toen het nog geen trend was. Dat waren de pioniers en dat zou ik het liefst belonen. Jammer alleen dat die blijkbaar nog geen 100% elektrische auto hebben, maar alleen hybrides. En als geld geen rol zou spelen, zou ik voor een Tesla S gaan, want dat vind ik een veel technisch vooruitstrevender auto (en mooi bovendien). De Elon Musks van deze wereld: Dát zijn de partijen die de wereld veranderen. De MG’s volgen lafjes. Als het bijna niet anders meer kan.
Tot zover de zure, kritische noot 😉 ik juich dit natuurlijk toe. Liever een volger op de goede weg, dan een dinosaurus stuck in their ways. En er zijn genoeg automerken die deze stap nog helemaal niet hebben genomen. Dus eigenlijk: bravo MG!
Wat een gave ontwikkelingen en inderdaad, van een partij als GM verwacht je dit niet! Ik snap je enthousiasme en ik denk dat zeker binnen Nederland deze auto een grote groep rijders kan aanspreken. Denk alleen maar eens aan al die leaserijders en de draak die bijtelling heet…
Verwacht jij dat GM nu op deze koers zal doorgaan en andere modellen EV gaat ontwikkelen? Een mooie (betaalbare) gezinsbak of SUV zou mijn aandacht nog net wat meer hebben dan de Bolt, hij oogt wat klein. Leuk artikel!
Hoi Judith,
Het staat als een paal boven water dat deze auto het begin is van een totale electrificering of waterstof-icering 😉 van de auto. Zo geeft Opel aan binnen vier jaar een electrische versie van elk model aan te gaan bieden. Wetgeving alleen al biedt geen andere uitwegen meer, de maximaal geoorloofde uitstoot wordt naar steeds verder naar beneden gebracht.
Dank voor je reactie Randall! Maar voor GM zelf ook? Gaan zij zich nu helemaal richten op EV en een soort tweede Tesla worden, of was dit een eenmalig experiment?
Uiteindelijk wordt iedereen dus ook GM een soort Tesla. Als je bedoelt dat ze allemaal uiteindelijk zullen overgaan op auto’s die een nul-uitstoot CO2 hebben.
Misschien is het niet zo speciaal qua technologie; maar zeker wel qua prijs en betaalbaarheid! Dat doet GM dan weer prima, snel genoeg inspringen, goed gebruik maken van de mogelijkheden en toepassen in een segment waar ze goed in zijn. En ziet er zelfs best ‘fashionable’ uit, al is het formaat misschien wat aan de kleine kant voor de Amerikaanse markt. Anyway, we gaan het zien. In ieder geval opvallend naast alle dure merken!
Wat maakt deze auto aantrekkelijk? Is het het prijskaartje voor deze vernuftige groene vierzitter of worden we hier beïnvloed door de media? Welke ‘echte’ man associeert niet de naam Chevrolet met de Chevies uit “the good old days”? Die ronkende bak waar je met brede grijns samen met drie vrienden met zonnebril op, voorin op een leren bank kon zitten en met het dak achterover geklapt kon touren langs blikken vol verwondering. Onze zonnebrillen werden weggesmeten toen Daewoo ineens werd omgedoopt tot Chevrolet. Die kleine supergoedkope Koreaanse boodschappenauto heette ineens Chevrolet Matiz. Vetkuiven werden snel grijze permanentjes. Met de tijd meegegaan…
Wie zal deze Bolt nu kopen, leasen of zelfs met anderen willen delen? Hij kan misschien goed ingezet worden door Greenwheels als vervanger voor de Peugeot iOn, die in 2013 ivm klantontevredenheid werd uitgerangeerd. Of als grotere tegenhanger van de succesvolle Smart ForTwo in het Car2Go-concept van Daimler. Deze kleine elektrische tweezitter wordt wereldwijd al in groeiende aantallen ingezet als deelauto in grote steden.
Kijk je rond in de file, dan heb je een kleine kans om een volledig elektrische leaserijder tegen te komen. Wel zie je veel hybrides of elektrische auto’s met ‘range extender’. De Battlestar Galactica-look van de Ampera (GM!) uit 2011, volgens ‘kenners’ identiek aan de Chevrolet Volt (alweer GM), heeft plaats gemaakt voor het belastingvoordeel van de ó zó stoere Mitsubishi Outlander. Niet alleen mannen, maar ook (hun) vrouwen stappen graag in deze pseudo-elektische ‘Outdoor Lifestyle’-SUV. En niet overal liggen kaplaarzen achterin.
Wat maakt deze Bolt nu aantrekkelijk? Een nul aan CO2-uitstoot met de reikwijdte, die alleen te vinden was bij Tesla. Of zijn automatisch inparkeren, die tegenwoordig ook al te vinden is bij schattige zuinige conventionele auto’s, zoals de Opel Adam, of zijn prijs voor dit alles? Ga ik mezelf ergeren aan pasjes die niet werken bij laadpalen, aan laadplekken die bezet zijn of ga ik mij straks verbazen van de houdbaarheid van de accu, die door snelladen zwaar kan worden uitgeput? Als het aan mijn vrouw zou liggen, die doorslaggevend is in de autokeuze, dan zou ik misschien toch even moeten wachten op het resultaat tussen Google en Ford. Maar hoe lang dit nog zal duren en of de looks van deze auto haar aanspreken… We laten ons graag verrassen.
Tot die tijd lees ik het nieuws op mijn mobiel gedurende mijn dagelijkse ‘lange’ busreis naar kantoor. Helaas niet op aardgas of waterstof.