Foto’s, taxibedrijven, videotheken, reisagenten, assurantietussenpersonen, radio’s, dvd spelers, platenmaatschappijen, gloeilampen, fax machines en kopieerapparaten en bankkantoren. Allemaal waren ze doodnormaal in 2010 en nu zijn ze snel aan het verdwijnen of al helemaal weg. Tijd voor Corporate Venturing!

De dreiging van disruptie wordt steeds groter voor bedrijven. Kleine onverwachte spelers van buiten je branche die binnen een paar jaar, met een nieuw businessmodel, zo groot worden dat jij verdwijnt. 

En jij bent te groot om te veranderen. Je hebt teveel oude systemen, processen en mensen. Ouderwetse contracten, een trage cultuur en je management gaat bijna met pensioen.

What are you gonna do? 

Corporate Venturing als strategie

Een doeltreffende methode die steeds vaker wordt gebruikt is de Corporate Venture. Corporate Venturing is het concept waarbij grote organisaties startende ondernemingen ontwikkelen, sponsoren of erin investeren om innovatieve producten of diensten te ontwikkelen. Het doel is vaak om de bestaande onderneming op termijn zelfs overbodig te maken. 

Heineken heeft Beerwulf, ABNAMRO heeft New10, zelfs Google heeft een CV: Keen. Je kunt er nog tientallen vinden als je even verder zoekt.  

Ik ben ervan overtuigd dat de Corporate Venture een hele goede strategie kan zijn mits hij aan de volgende voorwaarden voldoet.

  • Goede funding
  • Fysiek losgekoppeld (dus eigen vestiging)
  • Totale backing van de Board van de investeerder
  • Startup cultuur; snelle klant gedreven innovatie. Snel falen, leren en doorgaan
  • Data driven intern en extern (nieuwe waarde proposities genereren) 
  • Alleen mensen die echt mee moeten mogen meekomen uit oude organisatie
  • Nieuwe systemen en zo weinig mogelijk processen in het eerste jaar
  • Vanaf jaar twee winstgevend zonder extra financiering

Als je bij een bedrijf werkt dat al meer dan 50 jaar hetzelfde doet voor dezelfde klanten dan weet je dat jullie aan de beurt zijn. Here is looking at you banken, autobedrijven, verzekeraars, vliegmaatschappijen en winkelketens. 

Bel me voor een kop koffie 0629604036

 

Ik wil Randall boeken Bekijk Randall op Linkedin

 

Randall is een ‘disruptive technology strategist’ voor uw keynotes en specifieke workshops. Tevens is Randall te boeken als dagvoorzitter voor innovatiedagen en congressen.