De Metaverse

Wellicht heb je de term ‘Metaverse’ de laatste tijd langs zien komen. De Metaverse is het versmelten van verschillende virtuele werelden en technologieën die we nu al kennen. Denk aan het samenkomen van Facebook, Roblox, Fortnite en Linkedin waarin we een eigen identiteit hebben en waarin we betalen met Cryptocurrency zoals Bitcoin.

Om in de Metaverse te komen, gebruiken we Extended Reality devices zoals een VR bril. De term ‘Extended Reality’ is een verzamelnaam voor bestaande technologieën zoals Virtual, Augmented en Mixed Reality (VR, AR en MR).

De Metaverse is vol in aanbouw, maar niemand weet precies hoe het er uiteindelijk eruit gaat zien. Het is net als het internet in 1996; spannend en nieuw! En hoe bot het ook klinkt: je kan nu nog kiezen: wil je uitsterven zoals de videotheek of floreren als Apple? Lees door voor meer begrip en handvatten voor de toekomst die al begonnen is!

De afgelopen weken stond Meta, het moederbedrijf van Facebook, negatief in de belangstelling. De aanhoudende issues over privacy leidde tot een koersval van maar liefst 25%. Het was een paar dagen lang groot nieuws. Ondertussen werkte het bedrijf stoïcijns verder aan hun strategie om ons straks volledig onder te dompelen in ‘sociale virtual reality’. De visie van Mark Zuckerberg is helder: de toekomst van sociale interactie vindt plaats in de Metaverse, een virtuele ruimte waar jij en je vrienden in terechtkomen door een VR bril op te zetten en in te loggen.

 

Stroomversnelling

Iedereen heeft inmiddels wel eens gehoord van Virtual Reality en misschien ben jij wel iemand die thuis een VR bril heeft liggen. Geinig en op zijn tijd ook wel indrukwekkend om een spel te spelen dat een compleet nieuwe omgeving creëert in je eigen woonkamer. Maar het blijft toch vaak een speeltje. Of niet? Inmiddels hebben heel veel grote techbedrijven een eigen ‘Meta’ strategie aangekondigd en sommige bedrijven zoals Microsoft zijn al jaren aan het investeren om mee te kunnen doen aan wat Apple ‘de volgende grote tech revolutie’ noemt. Het lijkt er dus op dat deze ontwikkelingen in een stroomversnelling gaan komen.

Verschillende strategieën

Toch heeft  niet elk bedrijf dezelfde strategie. Daar waar Facebook inzet op ‘Virtual Reality’ ons volledig wil meenemen in een andere realiteit, afgesloten van de realiteit,  kiest Apple ervoor om hun digitale diensten  op de echte wereld te projecteren. Zij kiezen dus voor ‘Augmented Reality’. Er wordt dan ook met spanning gewacht op de eerste generatie iGlass en het lijkt erop dat die in 2023 zal worden geïntroduceerd. Tim Cook rekent er alvast op dat het net zo’n succes zal gaan worden als de iPhone!

Microsoft heeft haar kaarten gezet op ‘Mixed Reality’, dat eigenlijk een mengvorm van VR en AR is en heeft als visie dat hun ‘hololens’ vooral in zakelijke omgevingen zal worden ingezet.

Groter dan de internetrevolutie

Het is duidelijk dat er heel veel tijd en geld wordt geïnvesteerd  in ‘Extended Reality’ (de verzamelnaam voor alle verschillende vormen ‘realiteit’) en de reden daarvoor is simpel: we gaan er straks allemaal mee te maken krijgen. Het aantal toepassingen is echt enorm. En niet alleen voor ontspanning, maar ook op de werkvloer. Werken en vergaderen op afstand wordt makkelijker en beter. Want je bent samen aanwezig in dezelfde virtuele kamer. Meekijken met onervaren collega’s of hulp geven op afgelegen plekken wordt met deze technologie zo eenvoudig als het voeren van een telefoongesprek. Zelfs leren in een groepssetting wordt er makkelijker en effectiever van. De komst van de Metaverse is vergelijkbaar met de internetrevolutie van de jaren negentig, maar nog groter en nog sneller!